Toelatingsprocedure plaatsingscriteria
Bent u op zoek naar een passende leeromgeving voor uw kind?Overweegt u een oriënterend gesprek op onze school?
Hoogbegaafde kinderen en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn niet in één profiel te vangen. Daarom vinden wij het belangrijk om samen met u in gesprek te gaan, zodat we kunnen verkennen of onze school aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind.Toelatingsprocedure – wij hanteren de volgende stappen:
- Ouders/verzorgers nemen contact op met de schoolleiding van De Schakels.
- Er vindt een oriënterend gesprek met rondleiding plaats.
- Voor toelating is een recent intelligentieonderzoek vereist; de school ontvangt daarbij het rapport met IQ-scores.
- Voor kleuters in groep 1-2 met een vermoedelijke ontwikkelingsvoorsprong is een intelligentierapport niet direct nodig, wél vanaf instroom in groep 3.
- Bij plaatsing krijgen gezinnen met meerdere hoogbegaafde kinderen (in de basisschoolleeftijd) voorrang.
- De ib’er van De Schakels stemt af met de ib’er van de huidige school om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen.
- De leerling komt na afstemming met betrokkenen een week meelopen in de groep.
- De leerkracht(en) en het MT overleggen over aanname.
- In overleg wordt gekeken naar de meest passende instroomgroep voor de leerling.
- Het besluit over plaatsing of afwijzing wordt aan ouders overgebracht door de groepsleerkrachten.
- Bij wederzijdse instemming volgt definitieve inschrijving.
- Instroom vindt plaats na een schoolvakantie m.u.v. periode 01-01 t/m 31-01.
Plaatsingscriteria - deze criteria spelen een rol bij een besluit tot plaatsing:
- Een maximaal twee jaar oud psychologisch onderzoek dat een IQ van circa 130 of hoger aantoont.
- Vermoeden van een ontwikkelingsvoorsprong (groep 1 en 2) door ouders, pedagogisch medewerkers, HB-specialist en/of UkIQ-specialist.
- De huidige basisschool heeft een positief advies gegeven.
- Indien van toepassing staat LEV!, de bovenschoolse plusklas van Stichting Onderwijs Primair, positief tegenover de overstap.
- Overige factoren die inzicht geven in de zijnskenmerken van het kind.
- Bevindingen vanuit het intakegesprek.
- Blijk van sociale en cognitieve cohesie tijdens het meeloopmoment.
- Inzichten na observatie op de huidige school (optioneel).
Alleen in heel uitzonderlijke gevallen, en in samenspraak met een HB-specialist, orthopedagoog of psycholoog, kan er worden afgeweken van de toelatingsprocedure.Leerlingen van een reguliere basisschool krijgen voorrang op leerlingen uit het hoogbegaafdenonderwijs.
Aanvullend voor beginnende kleuters
- Indien aanwezig, ontvangt de school na het oriënterende gesprek het onderzoeksrapport met IQ-scores.
- In het eerste jaar van plaatsing vindt na ca. 6 weken een evaluatiegesprek plaats met ouders en leerkracht(en).
- Na ongeveer 6 maanden volgt een evaluatie met ouders, leerkracht, ib’er en eventuele externen.
- Indien nodig wordt het aanbod aangepast of volgt een doorverwijzing;
- Tot en met groep 4 vindt jaarlijks een evaluatiegesprek plaats om te beoordelen of het aanbod nog passend is.
- Bij aanhoudende twijfel vraagt de school om uiterlijk aan het begin van groep 3 een IQ-onderzoek te laten uitvoeren.
Bij cognitief getalenteerde kinderen kunnen verschillende factoren een rol spelen. De specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling worden daarom in een gesprek uitvoerig besproken.In incidentele gevallen kan, in overleg met ouders en de school van herkomst, gekozen worden voor een proefplaatsing.
Groepsgrootte
Op De Schakels bieden we voltijds hoogbegaafdenonderwijs aan in drie combinatiegroepen:
De Pion – groep 1 t/m 4, De Loper – groep 5-6, De Toren – groep 7-8.
In de midden- en bovenbouw hanteren we een maximum van 22 leerlingen om onderwijskwaliteit en een positief pedagogisch klimaat te waarborgen.
Hierdoor kunnen we:
- de intensieve begeleidingsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen ondersteunen;
- doelgericht differentiëren, met voldoende ruimte voor verdieping en verrijking;
- recht doen aan de fysieke ruimte in het gebouw en de lokalen;
- een overzichtelijke, veilige en rustige leeromgeving behouden.
In groep 1 t/m 4 zijn dankzij de beschikbare onderwijsondersteuning (OOP) twee personen in de groep aanwezig. Hierdoor kunnen we met een iets grotere groep leerlingen de visie van De Schakels nog steeds blijven realiseren.
Door instroom gedurende het schooljaar evalueren we continu de groepsgrootte. Waar nodig herijken we deze, zodat ons onderwijsaanbod blijft aansluiten bij de ontwikkelingen van de leerlingen, het onderwijsklimaat én de mogelijkheden van ons team. Wanneer de maximale groepsgrootte is bereikt, kunnen we geen nieuwe leerlingen meer plaatsen in de betreffende groep.
Voor vragen over plaatsing kunt u contact opnemen met de schoolleiding.