Aannameprocedure/toelatingscriteria

 

Bent u op zoek naar een passende leeromgeving voor uw kind(eren)?Denkt u erover na om binnenkort een afspraak te maken voor een oriënterend gesprek?Hoogbegaafde kinderen en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn niet langs één meetlat te leggen. Daarom is het belangrijk dat wij met u in gesprek gaan.

Factoren die een rol spelen bij plaatsing op De Schakels

  • Een IQ rond 130 of meer;

  • Vermoeden van een ontwikkelingsvoorsprong door ouders, pedagogisch medewerkers van kinderdagopvangcentra, UkIQ-specialisten en HB-specialisten;

  • Een psychologisch begaafdheidsonderzoek dat niet ouder is dan twee jaar;

  • Een positief advies van de huidige basisschool;

  • Een positief advies vanuit Plus met LEV! (indien uw kind reeds op een school van Stichting Onderwijs Primair zit);

  • Overige factoren die inzicht geven in de zijnskenmerken van het kind;

  • Bevindingen vanuit het intakegesprek;

  • Sociale en cognitieve cohesie n.a.v. het wenmoment;

  • Inzichten na observatie op de huidige school (optioneel);

  • SiDi PO – professionele signalering en schooldiagnose binnen SOP.

Aannameprocedure voor plaatsing op De Schakels

  • Ouders/verzorgers nemen contact op met De Schakels;

  • Wanneer een kind afkomstig is van een school uit Oudewater, wordt deze school door De Schakels geïnformeerd over een mogelijke overstap;

  • Er vindt een oriënterend gesprek met rondleiding plaats;

  • Na het oriënterende gesprek ontvangt de school het onderzoeksrapport met IQ-scores;

  • Wanneer een leerling vanuit een school van Stichting Onderwijs Primair komt, is een IQ-onderzoek alleen nodig wanneer er vanuit de huidige school en/of De Schakels twijfel is over de toelaatbaarheid van de leerling;

  • De intern begeleider (IB) brengt de onderwijsbehoeften in kaart;

  • Tussen de IB van De Schakels en de IB van de reguliere school wordt informatie over de leerling gedeeld;

  • De leerling komt op een aantal afgesproken momenten wennen;

  • De leerkracht(en), IB en directie overleggen over aanname;

  • Door De Schakels wordt een advies over plaatsing uitgebracht;

  • Bij een positief advies wordt een afspraak met de ouders/verzorgers gemaakt voor een definitieve plaatsing/inschrijving op De Schakels;

  • Instroom vindt plaats na een schoolvakantie;

  • Alleen in uitzonderlijke gevallen, en in samenspraak met een HB-specialist en/of orthopedagoog/psycholoog, kan er worden afgeweken van de toelatingsprocedure.

Toelichting:Er wordt geen specifieke IQ-test aangeraden; de orthopedagoog/psycholoog kiest het meest geschikte instrument. Wel wordt ouders geadviseerd om te kiezen voor een specialist met kennis van hoogbegaafdheid.

Aanvullende informatie voor beginnende kleuters

  • Wanneer aanwezig, ontvangt de school na het oriënterende gesprek het onderzoeksrapport met IQ-scores;

  • In het eerste jaar van plaatsing vindt na ca. 6 weken een evaluatiegesprek plaats met ouders en leerkracht(en);

  • In het eerste jaar van plaatsing vindt na ca. 6 maanden een evaluatiegesprek plaats met ouders, leerkracht(en), IB, directie en eventuele externe experts om te bepalen of het onderwijsaanbod nog altijd passend is;

  • Indien nodig wordt het onderwijsaanbod aangepast of wordt er gezocht naar een andere onderwijsvorm op een andere school;

  • Na het eerste schooljaar vindt tot groep 4 jaarlijks een groot evaluatiegesprek plaats om te bepalen of het onderwijsaanbod nog passend is;

  • Waar nodig en mogelijk wordt het onderwijsaanbod aangepast of wordt de leerling doorverwezen naar een andere school;

  • Bij blijvende twijfel vraagt de school om een IQ-onderzoek te laten afnemen.

Proefplaatsing

In uitzonderlijke gevallen kan in overleg met ouders en de school van herkomst gekozen worden voor een proefplaatsing. Naast bovengenoemde factoren kunnen ook andere invloeden een rol spelen bij cognitief getalenteerde leerlingen. De specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling worden in een gesprek uitvoerig besproken.